Recension av Åter till urskogen

BTJ har recenserat åter till Urskogen och vi är jätteglada för den fina recensionen:

I Åter till urskogen, som är den femte och näst sista delen i Sofia och Peter Bergtings gemensamma fantasyskapelse för yngre barn, fördjupas konflikterna avsevärt. 14-åriga Lin har återvänt till urskogen, återförenad med Galina, skogsrå, och Ivanov som tillhör älvfolket. När berättelsen börjar känner Lin sig lurad, sviken, kränkt av alla hemligheter. Insikten om att föräldrarna och Kaspara och Alkuin har ingått avtal om Lins framtid gör henne mycket upprörd. Sliten mellan lojaliteterna väljer Lin föräldrarna, som hon så länge har längtat att få kontakt med. I urskogen upplever hon glädje, närhet och vänskap men också besvikelser. Enligt legenden är det bestämt att Lin, Ljusets barn, ska återföra livsenergin till urskogen. Priset är högt. Hon måste välja bort människovärlden. Dessutom kämpar den onde Guishen för att få över henne till sin sida… Språket är rakt och enkelt med korta, konkreta meningar. Spänning finns i dramatiska situationer… Bilderna skänker liv. Samspelet mellan tecknaren och berättaren är liksom tidigare utomordentligt!

– Karin Engvén

4 Responses to Recension av Åter till urskogen

1. valle444 says:

varför skriver ni inget om den sista boken?
    det står om den men ni skriver inte vad den heter
    men det heter Demonernas hämd

2. admin says:

Helt rätt, vi har inte skrivit något om den än eftersom den inte kommit ut. Boken dyker upp i Augusti så vitt vi vet. Av samma anledning så finns det såklart inga recensioner =).

Ha det gott

/Peter

3. valle444 says:

hejjjj

jag undrar om det är något samband melan the portent och de dödas rike…!?
    jag längtar redan tills sista boken kommer ut
    och på framsidan seer det ut som om lin är på guishens sida… varför

4. admin says:

Hej,

Jodå, det finns ett samband. Portent kom visserligen ut före De dödas rike, men utspelar sig efter. Vi får följa Lin som växt upp och nu är i tjugoårsåldern. Så den utspelar sig alltså cirka 5-6 år efter sista boken i De dödas rike serien. Sista boken ska vara ute vilken dag som helst. Kanske redan nu. Och visst ser det ut som Lin är på Guishens sida. Kanske är hon det ;-).
    Ha det gott

Peter